Sider

19. januar 2011

Å være vertsfamilie

22.desember reiste Ronja hjem etter å ha vært utvekslingsstudent i Norge siden 9.august.

Året som en del av en vertsfamilie har vært veldig lærerikt for oss alle, det er slettes ikke bare utvekslingsstudenten som vokser på et slikt opphold. Da Ronja ankom var det mye spenning i luften. Alle gledet seg, men jeg tror også vi alle lurte på hvordan det kom til å bli. Vi har alltid bare vært oss 5 i familien, og ingen hadde noen idé om hvordan det kom til å bli med en ekstra person i huset.

Ankomsten gikk egentlig veldig greit. Det ble ingen pinlig stillhet, noe som egentlig er veldig betryggende med tanke på min egen utveksling. Grunnen til dette er nok fordi både Ronja og vi var utrolig spente, og visste jo minimalt om hverandre. Først og framst var vi jo nysgjerrige på hvem denne personen som skulle bo hos oss et år var.

De første ukene var veldig merkelige. Plutselig hadde vi en person til i huset, en person til ved middagsbordet, og et familiemedlem til. Jeg skjønte ganske raskt at nøkkelen til å få venner i et helt nytt samfunn ligger i å sosialisere seg. Man må tørre å ta kontakt, og slettes ikke forvente at andre skal ta kontakt med deg. De første ukene er du dessuten ny, utenlands og spennende, så det er veldig viktig å snakke med folk i begynnelsen. Ta initiativ! Be folk med på ting. Er det en ting jeg har lært av dette, så er det at som utvekslingsselev har du plutselig ansvaret for deg selv.

Etter hvert ble uker til måneder, og plutselig var det oktober. Da hadde Ronja bodd hos oss i to måneder. Høstferien kom, og høstferien gikk med en herlig tur til Roma. Det som i begynnelsen hadde vært rart hadde nå blitt rutiner.

November passerte i heldagsprøver, skitur, pinnekjøtt og andre nye opplevelser. Måten utvekslingsstudenter i Norge ser på norske tradisjoner, normer og kultur på generelt gjør at du ser ting på en litt annerledes måte. Jeg setter i hvert fall større pris på de små tingene i hverdagen nå enn jeg gjorde før. Det å spise middag sammen hele familien eller at pappa baker brød har jeg begynt å verdsette mye mer enn jeg gjorde.

Jeg har lært masse om meg selv, og hvordan det er å være vertsfamilie. Hvor viktig kommunikasjon er, og hvor mye det blir satt pris på at man tar initiativ - både blant venner, men også i familien. Det blir satt kjempe pris på at man hjelper til hjemme på eget initiativ, så det er noe jeg skal bli flinkere til å gjøre. Det har vært ett lærerikt halvår, og jeg føler at jeg har vokst en del som person.

10 kommentarer:

  1. Min familie er også vertsfamilie i år til en gutt fra Ungarn. På mange måter tror jeg det er mer utfordrende siden vi er to jenter på 16 og 14 år og en gutt på 8. Han er enebarn så å komme hit var nok et sjokk for han. I tillegg er han på pc'n hver gang han har muligheten, og vil egentlig sjelden bli med på aktiviteter. Jeg tror nok dette går på han som person, men når pappa blir det nærmeste så tror jeg han også sliter litt. Men for all del de stundene vi har sammen er kjempe koselige, (han skal forresten være her et år) og de kommer til å bli husket :)
    Håper dete er greit jeg linker deg :D
    (www.heidihgiusa.blogg.no)

    SvarSlett
  2. jeg skal også på utveksling til usa med sts, til sommeren! gleder meg veldig ;)
    link meg ?
    linker deg ;)

    SvarSlett
  3. heidi.gynnild: så dumt. :/ Jaja, lærerikt er det sikkert uansett.
    Lise Martine: Så gøy! Linker deg også. ;)

    SvarSlett
  4. hei! jeg skal også på utveksling skoleåret 11/12 :) tror du jeg kunne linket deg på bloggen min? i så fall, svar i kommentarfeltet mitt.. jeg er litt dårlig på å sjekke om svar og sånt :)

    SvarSlett
  5. Veldig bra skrevet :) virker veldig spennende å være vertsfamilie ja! Reiser selv som utveklsingstudent til høsten med STS :-D linker deg :-D

    SvarSlett
  6. Tusen takk, bare å linke begge to ;D
    Legger dere under listen med utv.studenter 2011/2012

    SvarSlett
  7. det hørtes utrolig spennende ut, og samtidig hørtes det ut som en bra forberedelse til ditt eget år!

    SvarSlett
  8. jeg skal på utveksling til Frankrike neste år, og mens jeg drar dit kommer en fransk elev tilbake til familien min. Synes egentlig det er kjempedumt at jeg ikke får opplevd å være vertsfamilie! Er det greit jeg linker til deg i oversikten over andre utvekslingselever på bloggen min? :)

    SvarSlett
  9. Så gøy at dere var vfamilie, moren min i norge vil så veldig gjerne gjøre noe sånt når jeg kommer hjem fra usa til sommeren. Jeg er litt mer usikker. haha uansett hvilket land var jenta fra?

    SvarSlett
  10. Sara: Det var virkelig en bra forberedelse, lærte en hel del, og fikk sett utveksling fra v-familien sin side :)
    Emilie: Frankrike? Det vet jeg ikke om jeg hadde klart.. Så er ikke fransken min i toppklasse heller da. :P Klart du kan linke meg, linker deg tilbake ;D
    Eline: Ronja var fra Tyskland, og jeg vil nok tenkt grundig igjennom det. Er ikke bare en dans på roser å ha et ekstra medlem i huset, men angrer jo ikke da. Var virkelig en opplevelse det er vanskelig å beskrive :)

    SvarSlett