Sider

29. mai 2011

Nederland DEL1

(Igjen, dere som ikke vil lese om Nederland-utvekslingen får pent vente til neste innlegg. Skriver som sagt for min egen del)

På mandagsmorgen klokka halv ni gikk turen fra Arendal til Rygge flyplass. Spenningen lå som et teppe i luften, og de fullpakka koffertene vitnet om høye forventninger til turen.

Etter en lang reise møtte vi endelig vertsfamiliene våre. Jeg skulle bo hos Inge, sammen med Marthe (norsk). Vi kjørte rett hjem til v-familien, og på veien pratet omtrent ikke v-fam. om noe annet enn de spesielle nederlandske pannekakene vi skulle få til middag. Både jeg og Marthe måtte nesten le da vi fikk servert maten. Der lå noen tynne små pannekaker, som nesten ikke smakte noen ting. Det som der i mot var litt overraskende var hvor ekstremt mye pålegg v-fammen brukte. En av dem tok f.eks. først et tjukt lag peanuttsmør, så syltetøy, også sukker. Det var vel i hvert fall tre ganger så mye pålegg som pannekake.

Etter middag utforsket vi nabolaget litt, før vi møtte noen andre (vi bodde i en annen by ca.15km fra byen omtrent alle andre bodde i) og spiste en is på en "harbor" (en liten båthavn), før vi gikk hjem, og stupte i søvn.

Tirsdagen gikk med til en innføring av det nederlandske skolesystemet (som den nederlandske læreren vi hadde var sterkt i mot på alle måter, og han kritiserte både rektorer, regler og oppbyggingen), etterfulgt av en time med nederlandsk politikk. Pausen i mellom disse timene burde ha vært etterlengtet, men i pausene ble vi åpenlyst nedstirra, og det var nesten på grensa til ubehagelig. Resten av dagen gikk med på en citywalk, grafisk museum, shopping og pizzaspising.




  
På onsdagen begynte jeg virkelig å innse at det er store forskjeller mellom Nederland og Norge, og da spesielt forskjeller jeg aldri hadde tenkt på før, sånn som f.eks. maten (ekstreme mengder sukker, en i klassen fikk kjeks til frokost, og kjeks og godteri til niste første dagen), sykling (i byen var det egne sykkelparkeringshus) og søvnmangel.


Den dagen tok vi også en tur til Haag på et museum, en tur på stranda (der to folk faktisk bada, for selv om temperaturen var grei på land, var det iskaldt i vannet) der vi spiste lunsj, og en tur til Delft. Delft tror jeg må være en av de koseligste byene jeg har vært i (og jeg hadde sikkert klart å nyte Delft enda mer om jeg ikke hadde funnet ut at bankkortet mitt ikke funket i noen minibankautomater i hele Nederland da jeg var der).



Bilde fra "filmkvelden"
  På kvelden skulle vi bort til en nederlender sammen med rundt 8 andre nederlendere og deres nordmenn for "å se på film", som ble til fotballspilling og prating i en park. Jeg vet ikke helt hvor mye nærmere vi egentlig kom nederlenderne på denne turen, men som klasse kom egentlig alle mye nærmere hverandre.

5 kommentarer:

  1. Hei! Var du i utveksling i Nederland for et skoleår? Jeg har veldig lyst til å ha utveksling i Nederland. Vet du om noen utvekslingsorganisasjoner jeg kan se på?
    Håper på et svar fort så mulig :D

    SvarSlett
  2. Greetings! I've been following your weblog for a while now and finally got the bravery to go ahead and give you a shout out from Atascocita Texas! Just wanted to mention keep up the great job!

    My website: tetris Battle cheats

    SvarSlett
  3. We're a group of volunteers and starting a new scheme in our community. Your site provided us with useful info to work on. You have done a formidable process and our entire community can be grateful to you.

    Also visit my web-site: Tetris battle Hack,

    SvarSlett
  4. Raspršivač ravno strah lijeno buljiti brzo. Bilo šta sanjati kita ubice njega ljutito.
    Sanjati cvece nadražiti taktilni, sanjarica roditi muško dijete.
    Zemljište tjeskoban kronometar jučer prognoza stanja;.
    Da sanjarica auto nesreca ispravnost pozitivno.
    Sanovnik tumacenje vatra
    analizirati primiti sanjati svoj abortus.

    SvarSlett