Sider

8. desember 2011

8.desember

Hei alle sammen!

I dag er det 8.desember, men det føles ut som oktober. Jeg har rett og slett ingen julestemning. Her om dagen fikk jeg endelig mamma sin gigantiske pakke med julegaver, twist, førerprøve bok og adventskalender. Det hjalp litt, men ikke mye. Nå er twisten borte, og jeg er allerede godt i gang med boka. Jeg skal ha lappen så fort som mulig da jeg kommer hjem, det er nå i hvert fall helt sikkert.

De siste dagene har vært ganske tøffe. Det å være utvekslingsstudent er ikke alltid bare en dans på roser. Selv om du blir fortalt det en million ganger før du reiser, ser du jo som regel ikke for deg de litt tøffere dagene. Jeg er nok ikke en av dem som har slitt mest med hjemlengsel, men det hender at jeg merker at jeg lengter skikkelig etter hjemme.

Jeg savner å ha familien min rundt meg. Jeg savner det å kunne ta med en spasertur/sykkeltur til venner. Jeg savner å ta buss (det går nemlig ingen busser her i det hele tatt). Jeg savner å bo i en by. Jeg savner å ha masse planer etter skolen. Jeg savner treninga med Linda (jeg trener her også altså, slapp av). Jeg savner norsk natur. Jeg savner NORSK MAT!!!

Det å starte et helt nytt liv, i en helt ny kultur, i et helt nytt land, i ett helt nytt kontinent står det respekt av. Det var rundt 10 utvekslingsstudenter i klassen min, og det står respekt av at hver enkelt av oss faktisk gjennomfører. Det blir ikke noe mindre imponerende bare fordi flere gjør det.

Tenk dere dette: du våkner opp, steller deg, og går ned for å spise frokost. Valgene dine er: cookies, frokostblanding (som regel), kake eller sjokolade. Du har dårlig tid, og orker ikke noe usunt, så du ender opp med å ikke spise. På skolen rekker du knapt å sosialisere før femte time, fordi nesten ingen prater i timene, og vi har ikke tid mellom timene. Til lunsj spiser du suppe (hver eneste dag), og sitter på et lunsjbord du egentlig ikke vil, men tør ikke helt å flytte deg.

Etter skolen går du, eller blir kjørt hjem av en venn. Så er det bare å vente til klokka blir rundt halv seks da v.fam. kommer hjem. De er ofte så slitne at de må hvile et par timer før de reiser på hockey og andre ting.

Jeg føler meg fullstendig lenka til huset, og sitter med lekser mange timer hver dag. Det er ikke en dans på roser, men hver dag er litt bedre.

I går så vi Romeo og Juliet. Herregud, det var det mest seksuelle skuespille jeg noensinne har sett. De hadde putta inn sexvitser annenhvert minutt, og selv om Romeo og Juliet er kjent for å være noe seksuelt, så var det helt ekstremt. Jeg syntes at det var utrolig morsomt hele greia. Enkelte av lærerne satt med hakeslepp hele skuespille. Men trass i alt så syntes jeg faktisk at de gjorde en veldig bra jobb, og jeg koste meg. Jeg satt sammen med Cody, Keane, Sean og Kelsie da. Det kan ha noe med det å gjøre :)

Jeg mener ikke å klage eller noe, men jeg prøver bare å få frem at selv om du tror at alt blir perfekt, så er utveksling tøft. Det er mye tøffere enn den vanlige hverdagen din, og ja - det er en utrolig opplevelse, og jeg angrer ikke ett eneste sekund på at jeg valgte dette, så har du dager som er tøffere enn andre. Du lærer helt utrolig mye av dette da. Det er helt sikkert, og jeg er veldig, veldig glad for at jeg fikk reist til slutt.

2 kommentarer:

  1. Åhhhhh, vennen min. Håper dagene er blitt litt bedre bå. Stor klem fra mamma.

    SvarSlett
  2. jeg er sikker på at det blir bedre. Husker det var sånn for meg og... Det blir bedre:)

    klem fra eli

    SvarSlett