Sider

15. desember 2011

Spørsmål

Det har kommet noen spørsmål fra kommende utvekslingsstudenter, og i tilfelle noen flere skulle ramle over bloggen min, så tenkte jeg i hvert fall å svare på dem.

- Var du på utveksling i Nederland for et skoleår?
Nei, klassen min i Norge hadde utveksling med en nederlandsk klasse. De kom en uke til Norge, og vi reiste en uke til Nederland. Det kan ikke sammenlignes med en vanlig utveksling i det hele tatt, men det var fremdeles en utrolig opplevelse.

- Jeg har veldig lyst til å ha en utveksling i Nederland. Vet du om noen utvekslingsorganisasjoner jeg kan se på?
YFU er så vidt jeg vet den eneste organisasjonen som har utveksling til Nederland, med de andre utvekslingsorganisasjonene tilbyr utveksling til mange andre spennende destinasjoner!

- Hvordan var det å stå på flyplassen å ta farvel med foreldre og søsken?
Helt ærlig så klarte jeg ikke helt å tenke på flyplassen, fordi STS hadde klart å gi meg feil billetter så vi var passe stressa. Jeg kan ærlig innrømme at jeg begynte å gråte da Sara (søstra mi på 14år) kom gråtende og ga meg en klem. Det er viktig å tenke på at det ikke er siste gang du skal se dem igjen da. Så klart er det lov itl å være lei seg da man sier hadet, men du får jo se dem igjen om rundt 10mnd! :)

- Savnet du familien din veldig mye de første ukene, eller gikk det bra for deg?
Jeg var så heldig å komme til en familie der jeg følte meg hjemme nesten med en gang, så jeg hadde ikke hjemlengsel i det hele tatt. De første dagene er litt merkelige, og alt er fremmed og rart, men det kommer seg fort, og jeg hadde på ingen måte hjemlengsel :)

- Er det mye fet mat?
JA!!! Her er pizza offisielt en grønsak, og folk her tror at peanutbutter cookies er super sundt, fordi peanut smør er noe av det sunneste du kan spise.

- Er det vanskelig å holde seg sunn?
Altså, du kan ikke reise til USA å forvente og leve som en nordmann. Du reiser til USA for å oppleve kulturen, og det er din jobb og tilpasse seg vertsfamilien, ikke vertsfamiliens jobb å tilpasse seg deg. Når det er sagt så kan du prate med vertsfamilien din om ditt syn på mat, og de vil antageligvis la deg få sunn mat. Du kan ikke forvente at de skal legge om hele dietten sin, eller lage spesielle middager bare til deg, men det å kjøpe inn frukt, grovbrød og slike ting er fullt mulig.

- Synes du at fagene er mye vanskeligere på engelsk?
Altså, det kommer du egentlig fort inn i. I de aller fleste fag er det vokabulær i slutten av boka, hvis ikke er det jo bare å sjekke opp ord du ikke forstår. For meg tok det litt tid i matte, fysikk og kjemi, men bortsett fra det er det ikke noe problem i det hele tatt. Dessuten er de fleste lærerene her forståelsesfulle nok til å ikke slakte deg for gramatikk og stavefeil etc. i begynnelsen. Ikke vær bekymret for fagene, for det kommer etter hvert ;)

Om noen har noen flere spørsmål er det bare og spør i vei :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar