Sider

29. oktober 2011

Better or worse? .. just different

Folk spør meg hele tiden om jeg syntes USA eller Norge er best, det er jo et klin umulig spørsmål å svare på. Norge er ikke nødvendigvis bedre enn USA, og USA er ikke nødvendigvis bedre enn Norge. Det er bare forskjellig. Så da tenkte jeg å skrive litt om akkurat hva som er så forskjellig.

- Skolesystemet: her går det bare i flervalgsprøver, selv i matte. Det er mye mer strukturert, og du trenger et hallpass for å gå på do i timen f.eks. Skolen her er generelt lettere, men du blir så nedlessa med lekser at det på en måte blir like vanskelig, så det er vel omtrent like vanskelig bare på en anna måte. Her skjer alt på skolen også. Er du med på en sport, så er det via skolen. Hjemme er det sånn at skolen går du kun på fordi du MÅ, her elsker folk skolen sin, og high school spirit er stort.

- Naturen: Flatt. Alt er HELT fullstendig flatt her. Det er særiøst flatere her enn i Nederland, og får bakken opp til Tyholmen til å virke som Mt. Everest. Klimaet her varierer noe helt vanvittig. En uke hadde vi rundt 25 grader og varm luft, neste uke hadde vi rundt 12 grader. Det er en hel haug med jorder her, men nesten ikke skog.

- Religion: Religion er mye mer særiøst her. Er du kristen går du i kirka hver søndag (omtrent), og omtrent alle her er kristne. Du kan si mye rart om forskjellige religioner, men hva enn du gjør må du IKKE finne på å si noe galt om kristendommen så folk kan høre deg.

- Størrelse: Alt er større i USA. Butikkene her er gigantiske, du finner ekstremt store mennesker, porsjonene du får servert da du går ut og spiser - alt er bare generelt større. Noe jeg liker veldig godt med størrelsene her (ja, jeg vet at jeg har gått ned en del i vekt, og at det er litt av årsaken også) er at str. M hjemme tilsvarer S her, det er ikke meg i mot Hahaha :D

- Holdning: Hjemme er folk som skilpadder: de trekker seg inn i skallet sitt med en gang en ny og fremmed situasjon inntreffer, her er folk mye mer åpne. Det er imidlertidig feil at folk her er som kokosnøtter (som folk hjemme tror), folk her er riktignok mer åpne, men de har akkurat like mye å by på som nordmenn. En annen holdning som må nevnes er holdningen til kosthold og trening. De spiser så utrolig usunt, og mange syntes at trening er skikkelig unødvendig.

Det er vel de største forskjellene, men det er en hel haug med andre små-forskjeller også. Folk går med sko inne, det er vanlig å ha minst ett treningsapperat selv om de færreste trener og alt er mye strengere (med det mener jeg at alt er mye mer hysj-hysj, og folk har curfew klokka tolv i helgene). Sikkert mye anna også, men det er det jeg kommer på i farta.

4 kommentarer:

  1. Likte spesielt det med at ting er mye strengeren :) Mamma

    SvarSlett
  2. Det gjelder faktisk ikke meg. Jeg får være ute så lenge jeg vil så lenge de vet hvem jeg er med, hvor jeg er og hva jeg gjør. Jeg har omtrent samme regler som hjemme.

    SvarSlett
  3. Ellers så synes jeg at dette var veldig interssant, Stina. Fikk svar på mange ting som jeg har tenkt på i forhold til Amerika og nordmenn og amerikanere - du traff godt på det med skilpaddene og de åpne folkene "over there".Anne-Berit

    SvarSlett
  4. Er dere rammet av snøvær? Mamma

    SvarSlett